ترکیب موجود در آبجو موجب کاهش وزن وکلسترول می گردد

 سندرم متابولیک  حدود  34 درصداز افراد  بالغ درآمریکا  را تحت  تأثیر قرار داده است، افراد مبتلا به سندرم متابولیک درمعرض خطر بیماریهای قلبی عروقی، دیابت، سکته و سایر بیماریها هستند. تحقیقات جدید دانشمندان دانشگاه ایالتی اورگان نشان می دهد یک نوع  فلاونوئید که در رازک و آبجو وجود دارد می تواند از افزایش وزن کاسته و مارکرهای سندرم متابولیک را بهبود  بخشد.

این ترکیب که xanthohumolنام دارد نوعی فلاونوئید است که در رازک و آبجو یافت می شود، نتایج این تحقیق درمجله ی Archives of Biochemistry and Biophysics  منتشر شد.

دراین تحقیق به سرپرستی دکتر Mirandaاستادیار دانشگاه اورگان مشخص گردید مصرف مقدار خاصی از فلاونوئیدxanthohumolمی تواند به بهبود مارکرهای سندرم متابولیک درموشهای آزمایشگاهی کمک کند.

 به گزارش انجمن قلب آمریکا (AHA) علل زمینه ای سندرم متابولیک عبارتند از اضافه وزن و چاقی، عدم فعالیت فیزیکی و فاکتورهای ژنتیکی.

 خطرات مرتبط با سندرم متابولیک  را می توان با پایین آوردن وزن، افزایش فعالیت فیزیکی و داشتن رژیم غذایی سالم برای قلب کاهش داد. تشخیص کلینیکی چند بیماری یا وضعیت از جمله داشتن چربی احشایی، بالا رفتن چربی های خون، افزایش فشارخون، مقاومت به انسولین و عدم  تحمل گلوکز به عنوان سندرم متابولیک تعریف می شوند. محققان خاطر نشان کردند که چاقی و اختلالات  مرتبط با آن  ده درصد از هزینه های مراقبت های بهداشتی را در آمریکا به خود اختصاص می دهد.

 درمطالعات قبلی بروی  فواید  بالقوه ی xanthohumolهمراه با  سایر فلاونوئیدهای موجود در چای، سیر، شکلات، سیب و بلوبری تحقیق شده بود.

 اوایل سال جاری مطالعه ای درمجله ی BMJمنتشر گردید که نشان داد مصرف مقادیر بیشتری میوه جات و سبزیجات مملو از فلاونوئید از افزایش وزن جلوگیری می نماید.

کاهش کلسترول LDLو مقدار انسولین درموش توسط  xanthohumol

 دانشمندان به منظور بررسی مقدار موثر xanthohumol  برای تأثیر بر سندرم متابولیک، مقادیر مختلف این نوع فلاونوئید را در آزمایشگاه بروی موشهایی که با رژیم غذایی پرچرب تغذیه می شدند آزمایش نمودند.

نتایج این آزمایشات نشان داد مصرف بالاترین دوز از این ماده موجب کاهش 80 درصدی کلسترول LDLدرمقایسه با موشهایی می شود که از این ماده استفاده نکرده بودند. علاوه بر این مقدار انسولین  در خون موشهایی که xanthohumolرا با بیشترین دوز دریافت می کردند، 42 درصد کاهش یافت وغلظت اینترلوکین –6که یک بیومارکر التهابی است به میزان 78 درصد افت کرد.

همچنین محققان دریافتند اگر چه موشهای دریافت کننده ی فلاونوئید همچنان درحال رشد هستند ( زیرا آنها با یک  رژیم غذایی غنی و چاق کننده  تغذیه می شدند) وزن آنها 22 درصد کمتر از موشهای گروه کنترل افزایش یافته است، این موضوع  علیرغم  مصرف مقادیر مشابه ی مواد غذایی توسط هر دو گروه مشاهده گردید.

 دانشمندان می گویند: مصرف این نوع فلاونوئید با افزایش مصرف اکسیژن و افزایش سرعت متابولیک که  دارای پیامدهای مهمی در کنترل وزن است، همراه می باشد.

 دکتر Miranda  می گوید: این برای اولین بار است که یک ترکیب  دارای پتانسیل  کاهش مشکلات  مرتبط با سلامت است و موجب بهبود چشمگیر مارکرهای سلامت می گردد.

 محققان به یکی از مکانیزمهای اثر این فلاونوئید اشاره کردند: ظاهراً این فلاونوئید مقدار پروتئین PCSK9را در پلاسما  کاهش می دهد، غلظت این پروتئین  بر مقدار کلسترول تأثیر می گذارد . آنها  امیدوارند کاهش پروتئین  PCSK9  موجب کاهش  کلسترول  LDL  در خون  شود.

 اگر چه  xanthohumol  بطورطبیعی در آبجو و رازک یافت می شود، دراین تحقیق از این ماده 60 میلی گرم به ازاء  هر یک کیلوگرم وزن بدن در روز استفاده شد که برای  یک  انسان 70 کیلوگرمی معادل 350 میلی گرم در روز است.

 بطورخلاصه برای دریافت این مقدار xanthohumol، یک فرد  باید در روز 3500 پیمانه  آبجو مصرف نماید که این کارغیرممکن است. محققان می گویند این مقدار از زانتوهومول را می توان از طریق یک مکمل غذایی برای افراد تجویز کرد.

اگر چه نتایج این تحقیق امیدوار کننده است اما محققان معتقدند  برای بررسی ایمنی و اثر بخشی آن برای  انسان نیاز به تحقیقات بیشتری دارند. پرفسور Stevensنویسنده ی مسئول این مقاله می گوید: ما برای بررسی ایمنی و اثر بخشی دوزهای بالا اززانتوهومولنیاز به انجام تحقیقات بیشتری داریم البته دوزهای  15 تا 30 برابری  این ماده  در حال حاضر بروی حیوانات بدون هیچ مشکل آشکاری آزمایش شده است  درمقاله ای که پیش ازاین درمجله ی اخبار پزشکی امروز منتشر شده بود، دانشمندان اعلام کردند مصرف غذاهای غنی از فلاونوئید می تواند خطر ابتلا به اختلال نعوظ درمردان  را کاهش دهد.

منبع:www.medicalnewstoday.com/articles/309272.php